واکنش‌های بین المللی به انتخابات ایران. بی بی سی   2009-06-14 11:04:27

دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران با اعلام نتایج رسمی آن از سوی وزارت کشور پایان یافته و طبق اعلام این وزارتخانه، محمود احمدی نژاد برای یک دوره دیگر به عنوان رئیس جمهوری ایران انتخاب شده است.

اعلام محمود احمدی نژاد به عنوان فرد پیروز انتخابات با واکنش های بین المللی رو به رو شده است.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا

ما اوضاع ایران را زیر نظر داریم. ما به همراه بقیه جهان منتظر می مانیم تا ببینیم مردم ایران چه تصمیمی می گیرند. ما امیدواریم که نتیجه انتخابات نمایانگر خواست واقعی مردم ایران باشد.
دنی آیالون، معاون وزیر امور خارجه اسرائیل

با نتایج انتخابات ایران، جامعه جهانی باید ایران هسته ای را بلافاصله متوقف کند. اگر سایه ای از امید برای تغییر در ایران وجود داشت، انتخاب مجدد احمدی نژاد بیش از پیش خطر رو به فزون تهدید ایران را نشان می دهد.
علی دباغ، سخنگوی دولت عراق

عراق با هر گزینه که مردم ایران انتخاب کنند، کار خواهد کرد. عراق در تنظیم روابط خود با سایر کشورها آزاد است و زیر سایه هیچ کشوری در منطقه نیستیم. عراق امیدوار است که به روابط دوستانه خود با ایران بر پایه اصول دولت عراق و بدون دخالت ایران در مسایل عراق ادامه دهد.
رنگین دادفر سپنتا، وزیر امور خارجه افغانستان

جمهوری اسلامی ایران یک کشور همسایه و دوست ما است و ما به یک زبان صحبت می کنیم. روابط عمیقی میان دو کشور وجود دارد که بیشتر به علت مردم و تاریخ دو ملت است تا دولت های این دو کشور و چشم انداز این روابط همچنان باقی می ماند.
جیمی کارتر، رئیس جمهوری پیشین آمریکا

فکر نمی کنم تاثیر واقعی داشته باشد چون رئیس جمهوری که قبلا بر سر کار بوده دوباره در این منصب خواهد بود. برای همین تغییری وجود نخواهد داشت. فکر می کنم این انتخابات، مخالفت های زیادی برای سیاست های او در ایران به همراه آورده و من مطمئن هستم او به مخالفان گوش خواهد داد و شاید برخی مواضع خود را تغییر دهد.
عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب

انتخاب مجدد رئیس جمهوری احمدی نژاد را تبریک می گویم. ما امیدواریم که دور آتی ریاست جمهوری او شاهد رشد روابط میان ایران و جهان عرب باشیم.
جنبش حماس در مناطق فلسطینی

حماس امیدوار است که ایران به حمایت های خود از حقوق فلسطینی ها و مردم آن ادامه و کماکان به گزینه دموکراتیک فلسطینیان احترام می گذارد و به ما کمک می کند تا تحریم ها به پایان برسد.
فوزی سلوخ، وزیر امور خارجه لبنان

ما امیدواریم موفقیت رئیس جمهوری احمدی نژاد در ایران در خدمت صلح و آرامش در خاورمیانه باشد. ما امیدواریم که پیروزی او عاملی برای کمک به حل مسایل سیاسی میان ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه اندونزی

اندونزی به مردم ایران برای این انتخاب با حضور گسترده که در آرامش و با نظم انجام شد تبریک می گوید. ما به نتیجه انتخابات احترام می گذاریم.



نام
پیام
Write all letters which are not black!
حروفی که سیاه نوشته نشده در پنجره وارد کنید.

روز نوشتها

یادها

شعرها

از دیگران

من و جنهایم

داستانها

انتخابات